Kultura organizacyjna a ludzie

Kultura organizacyjna-2

Dziś kolejna porcja moich odpowiedzi na Wasze pytania zadane podczas spotkania online AMA #1 Kultura organizacyjna w trakcie i po koronawirusie. Jak już wspominałam, odpowiedzi podzielone są na 4 części, a dziś zmierzyłam się z pytaniami w temacie “Kultura organizacyjna a ludzie”. Przyjrzymy się, jaki wpływ na nas samych ma kultura organizacyjna będąca obecnie pod wpływem koronawirusa. Choć Wasze pytania dotyczyły przeważnie kultury organizayjnej w ogóle, w odpowiedziach przemycam istotny wpływ pandemii i to jak może ona zmienić funkcjonowanie wielu firm oraz nas samych.

  1. Kultura organizacyjna w trakcie koronawirusa
  2. Kultura organizacyjna po koronawirusie
  3. Kultura organizacyjna a ludzie
  4. Kultura organizacyjna ogólnie

Kultura organizacyjna a ludzie

1. Jak najlepiej zarządzać i motywować zespoły pracujące zdalnie?

1Jedne źródła podają, że motywacja pracowników podczas takiego modelu pracy rośnie, inne, że spada – tak naprawdę wszystko zależy właśnie od tego, jak ta praca jest zorganizowana i jak zespoły są zarządzane. Bardzo polecam odpowiedzi Nadii Harris-Kosior, założycielki HR Remote Work Advocate, udzielone w tym temacie podczas Śniadania Project Managerów vol. 20 online, które zostały opublikowane na blogu (sekcja “Efektywność i motywacja podczas pracy zdalnej”).

Od siebie dodam kontekst koronawirusa towarzyszący pracy zdalnej i właściwie swoją odpowiedź mogłabym sprowadzić do jednego zdania: jeśli chcesz, aby Twoje zespoły były zaangażowane, uczyń ich pracę angażującą – również w nowych okolicznościach, a może nawet przede wszystkim. Nadia zauważyła: Jeśli po raz pierwszy zetknęliśmy się ze środowiskiem zdalnym dzisiaj i nasz zespół nie jest zmotywowany to sygnał, że poprzednio wcale nie było inaczej, a my po prostu nie byliśmy tego świadomi.” 

W obliczu pandemii 3 czynniki wpływają na zmniejszenie motywacji:

  • Rosnąca presja emocjonalna
  • Presja ekonomiczna – obawa o utratę pracy
  • Bezwładność

Weź je pod uwagę, kiedy myślisz o tym, jak motywować pracowników. Upewnij się, że stać Cię na to, aby zakomunikować stabilizację zatrudnienia. Nie obiecuj na wyrost, przedstawiaj transparentnie jakie masz plany związane z utrzymaniem pracowników.

Zapytaj pracowników jak wpływa na nich obecna sytuacja i co możesz dla nich zrobić – zapewnij im to, czego potrzebują:

  • Zainteresuj się warunkami pracy w domu
  • Zredukuj spotkania / telekonferencje do naprawdę potrzebnych
  • Przyjmuj zarówno to, co dobre i złe – nie skupiaj się na błędach z przeszłości
  • Pomóż pracownikom rozwiązać ich problemy związane z zarządzaniem czasem, szanuj ich asertywność
  • Bądź w kontakcie z pracownikami – postaw na otwartość i transparentność
  • Obierz kurs na rezultat – sztywne procesy, zasady i procedury obniżają zdolność rozwiązywania problemów i kreatywnego myślenia, które teraz są firmom bardzo potrzebne
  • I najważniejsze: zaufaj swoim pracownikom

Niezależnie od powyższego na pewno największą przewagę w nowych okolicznościach osiągną Ci, którzy mają zdolność adaptacji do zmieniających się warunków. Łatwiej im będzie przystosować się do zmian, a nawet zacząć szukać w nich pozytywów czy zacząć szybciej działać konstruktywnie.

2. Od czego zacząć budować kulturę organizacyjną w dużym, rozproszonym zespole?

2Kultura organizacyjna funkcjonować powinna na poziomie organizacji, nie zespołu. Zastanowiłbym się jednak jak będzie wyglądała kultura organizacyjna w rozproszonym zespole, ponieważ każda lokalizacja będzie miała swoje własne odcienie tej samej kultury – wpłyną na to różnice kulturowe (jeśli mowa o zespołach rozproszonych w różnych krajach) i / lub specyfika poszczególnych lokalizacji.

Ta sama wartość wyrażać się może w inny sposób w danym kraju i zapewne może co innego oznaczać. Na przykład w niektórych kulturach zaangażowanie oznaczać będzie czas spędzony w pracy (Indie), w innych – przywiązanie do firmy (Ukraina), a w jeszcze innych wysiłek wkładany w dostarczane rezultaty (Polska). 

Spotkałam się też wielokrotnie z tym, że oddziały tej samej firmy w różnych miastach w jednym kraju funkcjonować mogą zupełnie inaczej i zupełnie inne praktyki stoją za poszczególnymi wartościami. Na przykład otwartość w jednym oddziale reprezentują tzw. “feedback box” – skrzynki, do których pracownicy mogą wrzucać informacje zwrotne dla pracodawcy, w innym oddziale są to uwagi kierowane do kierownictwa wyższego szczebla podczas spotkań całego oddziału bezpośrednio lub za pośrednictwem platformy online. 

W rozproszonych zespołach warto omówić rozumienie poszczególnych wartości, a także wypracować kontrakt zespołowy, aby sprowadzić je do obowiązujących reguł. To, na co się umówimy, jeśli będzie podobnie rozumiane, a także respektowane, stanowić będzie o kulturze pracy zespołu. Szczególnie ważne jest wypracowanie być może nowego kontraktu, jeśli jakiś już istnieje, który uwzględni zmiany wynikające ze zmiennego sposobu pracy w dobie pandemii.

3. Jakie narzędzia, praktyki managerskie stosujesz i polecasz w kontrolowaniu i ocenianiu pracy zespołów rozproszonych i pracujących zdalnie?

3Jestem zwolenniczką pracy opartej o cel i rezultat. Nie kontroluję zespołów dla samej kontroli, a oceniam jedynie efekty prac, na które się umawiamy. Rzadko też narzucam terminy realizacji zadań, zawsze staram się upewnić jaki termin jest realny z perspektywy zespołu tak, aby odpowiedzialnie mógł zostać dotrzymany. Oczekuję też w związku z tym informowania o ryzykach i możliwych opóźnieniach – to wprowadza do naszych relacji transparentność. 

W przypadku zespołów rozproszonych / pracujących zdalnie szalenie ważna jest regularna komunikacja – należy stworzyć płaszczyznę do przekazywania sobie tych informacji. Są to cykliczne z określoną agendą. Zależnie od tematu i tego na jakim poziomie omawiamy bieżący status, spotykam się z przedstawicielami zespołów lub całymi zespołami.

Czwarta, ostatnia seria odpowiedzi na Wasze pytania w temacie “Kultura organizacyjna ogólnie” już wkrótce na blogu :)

Więcej wpisów autora: Karolina Jarocka

Dlaczego projekty źle (się) kończą? The Chaos Report i przyczyny porażek projektów

Słynny, choć stary już raport The Standish Group zatytułowany “Chaos” (1995) pokazuje,...
Czytaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *