Manifest Project Managera 1.0

Manifest Project Managera

Jak to się zaczęło

Moja przygoda z zarządzaniem projektami zaczęła się w 2010 roku, o czym też możesz przeczytać tutaj. Od zawsze był to dla mnie nie tylko zawód, ale też pasja, która z czasem przerodziła się w swego rodzaju misję. Chcę dzielić się doświadczeniem i stać na straży jakości tego zawodu – tak w skrócie można by to ująć. Wszystkim inicjatywom, które od tamtego czasu stworzyłam, przyświeca właśnie ta myśl.

Najpierw był blog i jego początki. Dużo pisałam, co odzwierciedlało moje życie zawodowe – aktywne, intensywne, bardzo dynamiczne, obfitujące w różne doświadczenia i eksperymenty, które uwielbiam.

W odpowiedzi na wiele Waszych zapytań na blogu “Jak zostać project managerem?”, powstał cykl artykułów o tym samym tytule oraz program mentoringowy. Na przestrzeni 2 lat spod moich skrzydeł wyfrunęło ponad 10 project managerów, z których jestem dumna.

Kolejne były Śniadania Project Managerów, a od nich już krok był do Warsztatów Project Managerów. To kolejne przedsięwzięcia, gdzie już w szerszym gronie dzielimy się wiedzą, dobrymi praktykami, a nawet więcej – historiami naszych projektów i praktycznymi doświadczeniami.

PMasters.

Aby to wszystko spiąć jedną klamrą, postanowiłam zawiązać grupę “PMasters.” – grupę przyjaciół i sympatyków Śniadań i Warsztatów, czytelników mojego bloga, dawnych i obecnych mentee programu mentoringowego oraz wszystkich tych, którym bliskie są podzielane przeze mnie wartości.

No właśnie, skoro już jesteśmy przy wartościach, chciałam, aby były one wyrażone w postaci manifestu – aby nasza zawodowa społeczność, którą wszystkie powyższe inicjatywy budowały przez ostatnie lata, mogła się pod nimi podpisać, dając wyraz temu, że te wartości są jej równie bliskie. Tak zrodziła się idea, a potem już tylko kilka kroków dzieliło mnie od tego, aby powstał Manifest Project Managera.

Manifest Project Managera

Do współpracy przy tworzeniu Manifestu Project Managera zaprosiłam uczestników Śniadań, a także osoby z zewnątrz. Warsztaty były wydarzeniem otwartym, a więc każdy mógł wziąć w nich udział każdy, komu project management jest bliski i posiada w nim kilkuletnie doświadczenie. Tak powstała grupa 13 osób, która metodą czerpiącą wprost z Design Thinking wypracowała istotne dla nas wartości. W rezultacie powstało 10 samoprzylepnych karteczek z ważnymi dla naszej grupy hasłami. 

Przeredagowanie punktów z karteczek i ujęcie ich w zgrabne punkty spoczęło na mnie i nie wyobrażam sobie, żeby mogło być inaczej. Uwielbiam zabawę słowami i Manifest Project Managera od początku był bardzo bliski memu sercu. W końcu powstał! Oto i on! 10 punktów, których brzmienie wraz z interpretacją znajdziecie poniżej, a na pod artykułem Manifestu Project Managera do pobrania w postaci pliku PDF.

Manifest Project Managera

1. Stoimy na straży dobrych standardów i praktyk w zarządzaniu projektami.

Wierzymy w jakość – procesową i metodyczną, wierzymy w ugruntowaną wiedzę. Chcemy, aby za zawodem project managera stały określone kompetencje i umiejętności, aby jego przedstawiciele reprezentowali najwyższe standardy i wdrażali w swoją codzienną pracę najlepsze praktyki, dlatego dbamy o wartość merytoryczną i doświadczenie, jakie przekazujemy. Jest ono zawsze zgodne z zawodową sztuką.

2. Wierzymy, że projekty tworzą ludzie – dbamy o nich i o relacje z nimi.

W projekcie ważny jest człowiek – zarówno klient, jak i członek zespołu projektowego. Dbamy o synergię, o wspólne wartości, długotrwałe relacje – fundamenty, na których je budujemy są solidne. Partnerstwo jest siłą napędową tych relacji.  

3. Kompetencje i doświadczenie przedkładamy ponad certyfikaty.

Wierzymy, że certyfikat jest przypieczętowaniem i potwierdzeniem umiejętności, a nie sposobem na ich zdobycie. Posiadanie certyfikatu często nie idzie w parze z kompetencjami, dlatego uważamy, że doświadczenie i umiejętności bronią się same. Nie potrzebujemy na to papierowych dowodów.

4. Agile vs. waterfall – jesteśmy ponad metodycznymi podziałami

Wiemy, że proces ma ogromny wpływ na wynik projektu, dlatego dostosowujemy go do specyfiki danego projektu i jego potrzeb, a nie odwrotnie. Rozumiemy konsekwencje wyboru każdej z dróg. Nie zamykamy się na znane nam rozwiązania, otwieramy umysły na wszystko to, co potęguje efektywność i skuteczność.

5. Cel projektu jest nadrzędny wobec zakresu projektu – pamiętamy o integralności celu z projektem.

Nasze działania mają na celu dostarczenie rozwiązania, a nie realizowania zakresu za wszelką ceną. Jesteśmy nastawieni na zrozumienie potrzeb klienta oraz poznanie jego biznesu, a także otwarci na zmiany w trakcie projektu, aby maksymalizować korzyści. Cel projektu wyznacza kierunek naszych działań.

6. Dbamy o klienta – wierzymy, że jego zadowolenie jest dźwignią również naszego biznesu.

Lojalność klienta jest jednym z wyznaczników naszego sukcesu, dlatego przywiązujemy dużą wagę nie tylko do budowania i utrzymywania relacji z klientem, ale przede wszystkim do uważnego słuchania i zrozumienia jego potrzeb, tak, abyśmy mogli wyjść im naprzeciw. W każdej sytuacji występujemy z pozycji partnera.

7. Komunikacja i przejrzystość to kluczowe wartości, na których opieramy nasze relacje. 

Wierzymy, że w długofalowe relacje, które gwarantuje transparentność i uczciwość. Budujemy kulturę partnerstwa i otwartości. Wiemy jak ważny jest stały kontakt i umiejętna komunikacja, dlatego zapraszamy klienta do dialogu, stawiając czoła najtrudniejszym tematom.

8. Fakty oraz twarde dane stawiamy ponad emocjami oraz osobistymi preferencjami.

Przy podejmowaniu decyzji liczy się dla nas to, co możemy udowodnić i zmierzyć – tym kierujemy się w dostarczaniu wartości dla biznesu. Nie ulegamy emocjom, o które w projekcie nie trudno – ani własnym, ani osób z otoczenia. Polegamy na twardych danych i używamy retoryki faktów, która pozwala nam utrzymać projekt na właściwych torach.

9. Ważna dla nas jest autonomia project managera niezależnie od miejsca w strukturze organizacyjnej.

Mówimy “nie” odgórnym naciskom i próbom wpływu na decyzje project managera przy jednoczesnym powierzeniu mu odpowiedzialności. Project manager może wziąć odpowiedzialność tylko za swoje decyzje lub za takie, z którymi się zgadza. Autonomia i decyzyjność są dla tej roli kluczowe.

10. Uwzględniamy otoczenie projektu – rozumiemy, że projekt wpływa na organizację, podobnie jak organizacja na projekt.

Pamiętamy, że projekt funkcjonuje w otoczeniu – zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym, i obydwa te otoczenia mają na projekt ogromny wpływ. Uwzględniamy miejsce projektu w organizacji i patrzymy na to ujęcia jak na całość. Mamy świadomość wzajemnego oddziaływania – projektu na organizację, dlatego w odpowiednim momencie inicjujemy proces zarządzania zmianą.

Jeśli i Tobie bliskie są te wartości, zostaw wiadomość w komentarzu :)

Manifest Project Managera PL (PDF)

Więcej wpisów autora: Karolina Jarocka

AMA #1 Kultura organizacyjna w trakcie i po koronawirusie

Czy zastanawiałeś się jak w czasach COVID-19 zmienia się zbiór norm i...
Czytaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *