Gdy sięgałam po nową pozycję profesora Adama Hamrola „Strategie i praktyki sprawnego działania. Lean, Six Sigma i inne” wydaną przez Wydawnictwo Naukowe PWN, byłam przekonana, że to lektura mocno skoncentrowana na produkcji, nie dająca się zastosować w zarządzaniu projektami. Owszem, w znacznej części poświęcona i łatwiej adaptująca się do warunków produkcyjnych niż projektowych, jednak pozwalająca wykorzystać i zastosować wiele aspektów do realiów nie tyle project managementu, co wytwarzania oprogramowania, jak chociażby omówienie innowacyjnych koncepcji organizowania pracy, doskonalenia jakości czy zapewnienie warunków do spełniania wymagań poprzez ich planowanie i organizowanie, a to już połowa książki.
Czym jest zatem sprawne działanie? Myślę, że próba odpowiedzi na to pytanie może być zaskakująca dla nas samych, a przede wszystkim zaskakujące dla mnie było to, jak wiele aspektów w zapewnieniu tej sprawności nie brałam pod uwagę, a o których przeczytacie w tej książce. Sprawność w teorii zarządzania jest miarą, która służy do oceny funkcjonowania organizacji. Czym jest zatem sprawna organizacja? To sprawne procesy i sprawni ludzie. Sprawni, czyli jacy? Na to pojęcie składają się skuteczność, korzystność i ekonomiczność. I właśnie te aspekty, a w największym stopniu skuteczność rozumianą jako działanie umożliwiające realizację zamierzonego celu, porusza Adam Hamrol w swojej najnowszej książce.
Autor zaczyna od omówienia sprawności procesów rozumianej jako działanie człowieka. Zadowoleni klienci i zadowoleni pracownicy – na tych dwóch biegunach rozpina się sprawność działania przedsiębiorstwa. Profesor bardzo mocno eksponuje przy tym wpływ czynnika ludzkiego na procesy wytwórcze, ich efektywność i jakość.
W rozdziale drugim wyjaśnia w jaki sposób wykorzystanie strategii sprawnego działania (SSD) takich, jak: Total Quality Management (TQM), Kaizen, Lean Manufacturing (LM), Six Sigma czy Theory Of Constraints (TOC) przyczynia się do usprawnienia procesów. Autor uświadamia jak ważne i decydujące dla organizacji jest posiadanie przez jej pracowników na szczeblach menedżerskich nie tylko kompetencji merytorycznych, ale również kompetencji, pozwalających kreatywnie rozwiązywać problemy, odkrywać możliwości doskonalenia, a także rozumieć wpływ działań człowieka na efektywność procesów i jakość produktów i usług.
Przedstawione innowacyjne koncepcje organizowania pracy, spełniania wymagań czy doskonalenia poparte są licznymi studiami przypadków. Strategie wymagają narzędzi, metod i metodyk, które autor nazywa praktykami sprawnego działania (PSD).
To, co zdecydowanie skupiło moją uwagę, to trzeci rozdział poświęcony organizowaniu warunków do spełniania wymagań. To inaczej zespół czynników zewnętrznych i wewnętrznych organizacji, które biorą udział w procesie zapewniania. To deklaracja organizacji, że wymagania i oczekiwania zostaną spełnione. To zaufanie, jakim obdarzają firmę jej klienci. To w końcu kredyt firmy do spłacenia.
Rozdział czwarty dotyczy zmienności wymagań, utrzymania warunków do ich spełnienia, a także kontroli. Nawet najlepiej zaplanowane procesy wytwórcze wymagają jej w sposób stały, ta znów wymaga wiarygodności i tu profesor Hamrol opisuje cały proces kontroli.
Książkę zamyka obszerny rozdział poświęcony doskonaleniu, moim zdaniem jeden z ciekawszych. Autor pokazuje jak przeszkody stymulują do rozwoju, przedstawia doskonalenie jako proces ciągły, znów oparty na ludziach. Opisuje narzędzia i metody do wykorzystania na drodze do doskonalenia.
Publikacja „Strategie i praktyki sprawnego działania. Lean, Six Sigma i inne” przedstawia bardzo szerokie spojrzenie autora na problem efektywności, jakości oraz spełniania wymagań. Profesor wykracza poza teorię, dzieląc się z czytelnikiem swoim doświadczeniem, które przekuwa się wprost na wskazówki nadające się do praktycznego zastosowania. Pozycja zawiera również wybrane studia przypadku, co podnosi jej wartość merytoryczną.
Bardzo usystematyzowana zawartość książki pozwala się po niej łatwo poruszać, nie wymaga czytania „od deski do deski”, ale można z niej skorzystać również czytając wybrane rozdziały, co jest niewątpliwym jej walorem. Adam Hamrol operuje językiem, który czyta się przystępnie, pomimo obszernej i dość trudnej tematyki.
Jeśli w Twoim myśleniu o usprawnieniach, w tym również w projektach, pojawił się impas, to jest to dla Ciebie pozycja obowiązkowa. Zanim jednak po nią sięgniesz, proponuję, abyś odpowiedział sobie na pytanie jak rozumiesz sprawność oraz czy i w jaki sposób ją zapewniasz. Dopiero potem zmierz się z tą lekturą.