Oto jest! “Badania jako podstawa projektowania User Experience” autorstwa Igi Mościchowskiej oraz Barbary Rogoś-Turek to nowość na rynku wydawniczym, wydana nakładem Wydawnicwa Naukowego PWN. Książka, na którą osobiście czekałam! Pamiętam jedną z pierwszych pozycji, po którą sięgnęłam 7 lat temu, kiedy zaczynałam swoją przygodę w IT, poświęconą UX. Od tamtej pory zmienił się rynek, zmieniło się myślenie o projektach i metodykach, zmieniły się oczekiwania. Na fali tych zmian wzrosła świadomość badań i projektowania. Właściwie dziś te pojęcia są często nierozłączne – ciężko bowiem obronić projekt bez badań.
Jeśli chcesz, aby ta książka trafiła właśnie do Ciebie, weź udział w konkursie! Odpowiedz na pytanie, które znajdziesz w poście zwiastującym recenzję na moim fan page’u na Facebooku. Rozstrzygnięcie konkursu już 12 sierpnia 2016! Nie pozwól, aby “zgarnął” ją ktoś inny!
Sama pamiętam te czasy, gdy prototypów aplikacji często nie było. Od razu powstawał projekt graficzny – spójny z identyfikacją wizualną klienta, zgodny z najnowszymi trendami, ale czy użyteczny? Czu użytkownik na stronie zachowa się zgodnie z oczekiwaniami? Czy jego odbiór będzie zgodny z intencją? Czy interaktywny produkt w końcu osiągnie pożądaną konwersję? No właśnie.
Dla mnie projektowanie to wyraz profesjonalizmu. To znak, że to, co robimy nie jest przypadkowe, że zastosowane rozwiązania są celowe, a cel jest znany. Ale skąd wiedzieć jak projektować? Skąd wiadomo, że to co chcemy wdrożyć będzie tym, czym w założniu ma być? Na to pytanie odpowiada „Historia o górze” – wprowadzenie do książki, którego nie możesz pominąć! Ta krótka, ale bardzo wymowna historia oddaje sedno sprawy – badania są potrzebne!
Autorki już we wstępie wyjaśniają o czym jest ta książka, do kogo jest skierowana, jak jest zbudowana oraz jaki cel im przyświecał – zwiększenie efektywności badań przy jednoczesnym zachowaniu ich wiarygodności. Lepiej być nie może. Nie sztuką jest bowiem zainwestować w badania, jeśli dobór metody nie będzie trafiony, a wyniki nie miarodajne. Wierzę, że dobrze dobrane i rzetelnie poprpwadzone badania to inwestycja, która się opłaci.
Książka “Badania jako podstawa projektowania User Experience” napisana jest tak, że aż chce się ją czytać. Ciśnie mi się na usta: wyczuwa się pióro kobiet! Język jest bardzo… bardzo dobry, pozbawiony górnolotnych naleciałości – ksiązka broni się sama – zawartością! Przedstawione metody bawcze to:
- Indywidualne wywiady pogębione
- Badania kwestionariuszowe
- Zogniskowane wywiady grupowe
- Badania etnograficzne
- Badania dzienniczkowe
- Analiza danych zastanych
- Sortowanie kart
Każda z metod zawiera jej opis, zastosowanie, przebieg badania, warianty (jeśli występują), dobre praktyki, liczne przykłady, korzyści i ograniczenia. Taka struktura rozdziałów wyczerpuje chyba wszystkie potrzeby z obszaru danego badania.
Ponadto “Badania jako podstawa projektowania User Experience” zawiera 3 obszerne rozdziały poświęcone kolejno ewaluacji user experience projektu, optymalizacji oraz analizie danych i raportowaniu.
Na blisko 500 stronach znajdziecie odpowiedzi na wiele pytań, a także dowiecie jak się mądrze prowadzić badania i dobierać je do potrzeb projektu, a Ci wciąż nieprzekonani – myślę, że zmienią zdanie :)