Jakiś czas temu szukałem interaktywnej symulacji scrumowej, która jest jednocześnie interesująca oraz oparta na czymś innym niż klocki Lego :) Jakiś czas temu też mój zespół (na co dzień rozproszony) miał okazję spotkać się osobiście i pracować z jednej lokalizacji przez kilka dni, więc zacząłem szukać nawet bardziej intensywnie. I oto co znalazłem – grę w papierowe samoloty!
Muszę przyznać, że gra “Fabryka papierowych samolotów” jest naprawdę świetna i doskonale pokazuje siłę pracy w sprintach, planowania, retrospektyw… Polecam ją nie tylko zespołom, które są nowe w Agile i/lub Scrum, ale także bardziej doświadczonym.
Zaczynamy!
Fabryka papierowych samolotów – czego potrzebujesz?
- W zależności od ilości uczestników będziesz potrzebować pokoju ze stołem dla każdego z zespołów
- Dla każdego z zespołów potrzebujesz słusznej ilości arkuszy papieru A4, tak że będą mogli zbudować tyle samolotów, ile będą w stanie
- Flipchart i kilka markerów
- Miarka
Fabryka papierowych samolotów – jak zagrać?
Zespoły
Podziel grupę na kilka (przynajmniej dwa) zespoły po 5-6 osób każdy. Spróbuj wymieszać grupę tak, żeby osoby, które na co dzień pracują ze sobą blisko były w różnych zespołach. Przekaż każdemu z zespołów duży zapas papieru oraz kilka markerów. Sam wciel się w rolę Product Ownera.
Ogólne zasady
- Używaj tylko jednego arkusza papieru na każdy samolot
- Jeden członek zespołu może za jednym razem zrobić tylko jedno zagięcie, następnie musi przekazać konstruowany samolot do następnego członka zespołu
- Zespół z największą ilością poprawnych (zaakceptowanych przez PO) samolotów wygrywa
- Praca odbywa się w trzech sprintach
Sprinty
Każdy sprint zawiera poniższe ceremonie:
- Sprint planning (1 minuta): czas na estymaty! Zespoły estymują jak dużo samolotów dadzą radę zrobić w sprincie;
- Praca sprintowa (3 minuty): zespoły starają się złożyć jak najwięcej samolotów;
- Sprint review (demo): zespoły starają się udowodnić wartość biznesową, prezentują skonstruowane samoloty Product Ownerowi, który zlicza zaakceptowane;
- Retrospektywa (1 minuta): zespoły planują ulepszenia na kolejny sprint.
Dla każdego sprintu można użyć troszkę innych kryteriów akceptacji dla samolotów, a także Definition of Done (DoD).
Sprint 1
Definition of Done
- Samolot jest:
- Zbudowany
- Przetestowany
- Może polecieć
- Zaakceptowany przez PO
Kryteria akceptacji
- Samolot musi przelecieć 3 metry
- Samolot musi mieć logo zespołu po obu stronach
- Samolot musi mieć zapisaną na sobie nazwę zespołu
Sprint 2
Definition of Done zostaje takie samo jak w poprzednim sprincie.
Kryteria akceptacji
- Samolot musi przelecieć 4 metry
- Samolot musi mieć logo zespołu po obu stronach
- Samolot musi mieć zapisaną na sobie nazwę zespołu
- Samolot musi mieć wzór narysowany na górze skrzydeł
Sprint 3
Kryteria akceptacji takie jak w poprzednim sprincie.
Definition of Done
Samolot jest:
- Zbudowany
- Przetestowany
- Może polecieć
- Zaakceptowany przez PO
- Zgody z nowymi kryteriami bezpieczeństwa – nie zawiera ostrych punktów
Punktacja
Załóżmy, że każdy zespół ma początkowy budżet (my przyjęliśmy 40 $). Za każdy zaakceptowany samolot (gdy liczba jest zgodna z estymatą) zespół zarabia +3 $. Za każdy zaakceptowany samolot ponad estymatę można policzyć +2 $. Jeżeli samolot nie zostanie zaakceptowany podczas demo (zespół nie koniecznie musi prezentować wszystkie zbudowane samoloty, jeżeli ma wątpliwości), naliczamy karę -3 $. Także za każdy samolot wyestymowany, ale niezrobiony, naliczamy -1 $. Można także dodać opłatę -1 $ za każdy zużyty arkusz papieru. Po każdym sprincie przelicz stan rachunku zespołu i narysuj graf na flipchartcie dla obu zespołów – uważam, że to przyjemna forma prezentacji.
Podsumowanie
Na koniec zabawy daj zespołom kilka minut, żeby zastanowiły się i przedyskutowały razem swoje obserwacje. Zwróćcie uwagę przede wszystkim na poniższe kwestie.
- Co zespoły były w stanie usprawnić podczas trzech iteracji?
- Jakie napotkały przykłady marnotrawstwa i jak udało się je usunąć?
- Jak zorganizowali pracę – przez generalizację czy specjalizację?
- W jaki sposób podejmowane były decyzje?
Fabryka papierowych samolotów – możliwe wariacje
Fabryka papierowych samolotów posiada swoje różne dostępne wariacje. W łatwy sposób można uczynić ją zarówno prostszą, jak i bardziej skomplikowaną.
- DoD oraz kryteria akceptacji mogą być takie same dla każdego sprintu – sytuacja jest wtedy bardziej stabilna dla początkujących.
- Demo można potraktować jako element pracy sprintowej – każdy samolot jest wtedy prezentowany bezpośrednio po ukończeniu. Ja osobiście wolę wersję z osobnym demo – wprowadza odrobinę więcej struktury i pozwala uniknąć chaosu. Z kolei druga opcja uczyni grę troszkę płynniejszą.
- Punktacja – najprostsza opcja to zliczanie ilości zaakceptowanych samolotów. Można także od ilości zaakceptowanych samolotów odjąć te, które były zbudowane, ale nieprzetestowane i potraktować to jako wynik. Ja użyłem nawet bardziej skomplikowanej wersji (jak wyjaśniłem wyżej).
- Ilość sprintów może się różnić – czym więcej sprintów, tym stabilniejsze dostarczanie i estymaty, ale nie planuj ich zbyt dużo – utrzymuj zainteresowanie i radość z zabawy!
Garść porad na zakończenie
Kilka porad zanim się rozstaniemy na dziś:
- Kontroluj czas – możesz albo przypominać zespołom o pozostałym czasie ,albo umieścić gdzieś widoczny minutnik.
- Przygotuj sobie obszar testowy – z oznaczonymi liniami dla 3 i 4 metrów – nie będziesz musiał mierzyć dystansu za każdym razem.
- Bawcie (i uczcie) się dobrze!
Bibliografia
Gra nie została wymyślona przeze mnie. W sieci znaleźć można kilka wariantów. Ja zdecydowałem się na miks kilku z nich wzbogacone o przemyślenia własne. Kilka stron, które mogą być interesujące:
- https://agilefaq.wordpress.com/2018/11/25/paper-plane-game/
- https://www.tastycupcakes.org/2018/12/valuable-paper-airplanes/
Artykuł w wersji angielskiej z 5 lutego 2020 roku możesz przeczytać na stronach: https://agile-togo.blospot.com oraz https://medium.com/@rafal.garbala
Zdjęcie: https://pl.freepik.com/