Zwinna fabryka papierowych samolotów – symulacja scrumowa

Fabryka papierowych samolotów

Jakiś czas temu szukałem interaktywnej symulacji scrumowej, która jest jednocześnie interesująca oraz oparta na czymś innym niż klocki Lego :) Jakiś czas temu też mój zespół (na co dzień rozproszony) miał okazję spotkać się osobiście i pracować z jednej lokalizacji przez kilka dni, więc zacząłem szukać nawet bardziej intensywnie. I oto co znalazłem – grę w papierowe samoloty!

Muszę przyznać, że gra “Fabryka papierowych samolotów” jest naprawdę świetna i doskonale pokazuje siłę pracy w sprintach, planowania, retrospektyw… Polecam ją nie tylko zespołom, które są nowe w Agile i/lub Scrum, ale także bardziej doświadczonym.

Zaczynamy!

Fabryka papierowych samolotów – czego potrzebujesz?

  1. W zależności od ilości uczestników będziesz potrzebować pokoju ze stołem dla każdego z zespołów
  2. Dla każdego z zespołów potrzebujesz słusznej ilości arkuszy papieru A4, tak że będą mogli zbudować tyle samolotów, ile będą w stanie
  3. Flipchart i kilka markerów
  4. Miarka

Fabryka papierowych samolotów – jak zagrać?

Zespoły

Podziel grupę na kilka (przynajmniej dwa) zespoły po 5-6 osób każdy. Spróbuj wymieszać grupę tak, żeby osoby, które na co dzień pracują ze sobą blisko były w różnych zespołach. Przekaż każdemu z zespołów duży zapas papieru oraz kilka markerów. Sam wciel się w rolę Product Ownera.

Ogólne zasady
  • Używaj tylko jednego arkusza papieru na każdy samolot
  • Jeden członek zespołu może za jednym razem zrobić tylko jedno zagięcie, następnie musi przekazać konstruowany samolot do następnego członka zespołu
  • Zespół z największą ilością poprawnych (zaakceptowanych przez PO) samolotów wygrywa
  • Praca odbywa się w trzech sprintach
Sprinty

Każdy sprint zawiera poniższe ceremonie:

  • Sprint planning (1 minuta): czas na estymaty! Zespoły estymują jak dużo samolotów dadzą radę zrobić w sprincie;
  • Praca sprintowa (3 minuty): zespoły starają się złożyć jak najwięcej samolotów;
  • Sprint review (demo): zespoły starają się udowodnić wartość biznesową, prezentują skonstruowane samoloty Product Ownerowi, który zlicza zaakceptowane;
  • Retrospektywa (1 minuta): zespoły planują ulepszenia na kolejny sprint.

Dla każdego sprintu można użyć troszkę innych kryteriów akceptacji dla samolotów, a także Definition of Done (DoD).

Sprint 1

Definition of Done
  • Samolot jest:
  • Zbudowany
  • Przetestowany
  • Może polecieć
  • Zaakceptowany przez PO
Kryteria akceptacji
  • Samolot musi przelecieć 3 metry
  • Samolot musi mieć logo zespołu po obu stronach
  • Samolot musi mieć zapisaną na sobie nazwę zespołu

Sprint 2

Definition of Done zostaje takie samo jak w poprzednim sprincie.

Kryteria akceptacji
  • Samolot musi przelecieć 4 metry
  • Samolot musi mieć logo zespołu po obu stronach
  • Samolot musi mieć zapisaną na sobie nazwę zespołu
  • Samolot musi mieć wzór narysowany na górze skrzydeł

Sprint 3

Kryteria akceptacji takie jak w poprzednim sprincie.

Definition of Done

Samolot jest:

  • Zbudowany
  • Przetestowany
  • Może polecieć
  • Zaakceptowany przez PO
  • Zgody z nowymi kryteriami bezpieczeństwa – nie zawiera ostrych punktów

Punktacja

Załóżmy, że każdy zespół ma początkowy budżet (my przyjęliśmy 40 $). Za każdy zaakceptowany samolot (gdy liczba jest zgodna z estymatą) zespół zarabia +3 $. Za każdy zaakceptowany samolot ponad estymatę można policzyć +2 $. Jeżeli samolot nie zostanie zaakceptowany podczas demo (zespół nie koniecznie musi prezentować wszystkie zbudowane samoloty, jeżeli ma wątpliwości), naliczamy karę -3 $. Także za każdy samolot wyestymowany, ale niezrobiony, naliczamy -1 $. Można także dodać opłatę -1 $ za każdy zużyty arkusz papieru. Po każdym sprincie przelicz stan rachunku zespołu i narysuj graf na flipchartcie dla obu zespołów – uważam, że to przyjemna forma prezentacji.

Podsumowanie

Na koniec zabawy daj zespołom kilka minut, żeby zastanowiły się i przedyskutowały razem swoje obserwacje. Zwróćcie uwagę przede wszystkim na poniższe kwestie.

  • Co zespoły były w stanie usprawnić podczas trzech iteracji?
  • Jakie napotkały przykłady marnotrawstwa i jak udało się je usunąć?
  • Jak zorganizowali pracę – przez generalizację czy specjalizację?
  • W jaki sposób podejmowane były decyzje?

Fabryka papierowych samolotów – możliwe wariacje

Fabryka papierowych samolotów posiada swoje różne dostępne wariacje. W łatwy sposób można uczynić ją zarówno prostszą, jak i bardziej skomplikowaną.

  • DoD oraz kryteria akceptacji mogą być takie same dla każdego sprintu – sytuacja jest wtedy bardziej stabilna dla początkujących.
  • Demo można potraktować jako element pracy sprintowej – każdy samolot jest wtedy prezentowany bezpośrednio po ukończeniu. Ja osobiście wolę wersję z osobnym demo – wprowadza odrobinę więcej struktury i pozwala uniknąć chaosu. Z kolei druga opcja uczyni grę troszkę płynniejszą.
  • Punktacja – najprostsza opcja to zliczanie ilości zaakceptowanych samolotów. Można także od ilości zaakceptowanych samolotów odjąć te, które były zbudowane, ale nieprzetestowane i potraktować to jako wynik. Ja użyłem nawet bardziej skomplikowanej wersji (jak wyjaśniłem wyżej).
  • Ilość sprintów może się różnić – czym więcej sprintów, tym stabilniejsze dostarczanie i estymaty, ale nie planuj ich zbyt dużo – utrzymuj zainteresowanie i radość z zabawy!

Garść porad na zakończenie

Kilka porad zanim się rozstaniemy na dziś:

  • Kontroluj czas – możesz albo przypominać zespołom o pozostałym czasie ,albo umieścić gdzieś widoczny minutnik.
  • Przygotuj sobie obszar testowy – z oznaczonymi liniami dla 3 i 4 metrów – nie będziesz musiał mierzyć dystansu za każdym razem.
  • Bawcie (i uczcie) się dobrze!

Bibliografia

Gra nie została wymyślona przeze mnie. W sieci znaleźć można kilka wariantów. Ja zdecydowałem się na miks kilku z nich wzbogacone o przemyślenia własne. Kilka stron, które mogą być interesujące:

Artykuł w wersji angielskiej z 5 lutego 2020 roku możesz przeczytać na stronach: https://agile-togo.blospot.com oraz https://medium.com/@rafal.garbala

Zdjęcie: https://pl.freepik.com/

Więcej wpisów autora: Rafał Garbala

Zwinna fabryka papierowych samolotów – symulacja scrumowa

Jakiś czas temu szukałem interaktywnej symulacji scrumowej, która jest jednocześnie interesująca oraz...
Czytaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *