Zwinna fabryka papierowych samolotów – symulacja scrumowa

Fabryka papierowych samolotów

Jakiś czas temu szukałem interaktywnej symulacji scrumowej, która jest jednocześnie interesująca oraz oparta na czymś innym niż klocki Lego :) Jakiś czas temu też mój zespół (na co dzień rozproszony) miał okazję spotkać się osobiście i pracować z jednej lokalizacji przez kilka dni, więc zacząłem szukać nawet bardziej intensywnie. I oto co znalazłem – grę w papierowe samoloty!

Muszę przyznać, że gra “Fabryka papierowych samolotów” jest naprawdę świetna i doskonale pokazuje siłę pracy w sprintach, planowania, retrospektyw… Polecam ją nie tylko zespołom, które są nowe w Agile i/lub Scrum, ale także bardziej doświadczonym.

Zaczynamy!

Fabryka papierowych samolotów – czego potrzebujesz?

  1. W zależności od ilości uczestników będziesz potrzebować pokoju ze stołem dla każdego z zespołów
  2. Dla każdego z zespołów potrzebujesz słusznej ilości arkuszy papieru A4, tak że będą mogli zbudować tyle samolotów, ile będą w stanie
  3. Flipchart i kilka markerów
  4. Miarka

Fabryka papierowych samolotów – jak zagrać?

Zespoły

Podziel grupę na kilka (przynajmniej dwa) zespoły po 5-6 osób każdy. Spróbuj wymieszać grupę tak, żeby osoby, które na co dzień pracują ze sobą blisko były w różnych zespołach. Przekaż każdemu z zespołów duży zapas papieru oraz kilka markerów. Sam wciel się w rolę Product Ownera.

Ogólne zasady
  • Używaj tylko jednego arkusza papieru na każdy samolot
  • Jeden członek zespołu może za jednym razem zrobić tylko jedno zagięcie, następnie musi przekazać konstruowany samolot do następnego członka zespołu
  • Zespół z największą ilością poprawnych (zaakceptowanych przez PO) samolotów wygrywa
  • Praca odbywa się w trzech sprintach
Sprinty

Każdy sprint zawiera poniższe ceremonie:

  • Sprint planning (1 minuta): czas na estymaty! Zespoły estymują jak dużo samolotów dadzą radę zrobić w sprincie;
  • Praca sprintowa (3 minuty): zespoły starają się złożyć jak najwięcej samolotów;
  • Sprint review (demo): zespoły starają się udowodnić wartość biznesową, prezentują skonstruowane samoloty Product Ownerowi, który zlicza zaakceptowane;
  • Retrospektywa (1 minuta): zespoły planują ulepszenia na kolejny sprint.

Dla każdego sprintu można użyć troszkę innych kryteriów akceptacji dla samolotów, a także Definition of Done (DoD).

Sprint 1

Definition of Done
  • Samolot jest:
  • Zbudowany
  • Przetestowany
  • Może polecieć
  • Zaakceptowany przez PO
Kryteria akceptacji
  • Samolot musi przelecieć 3 metry
  • Samolot musi mieć logo zespołu po obu stronach
  • Samolot musi mieć zapisaną na sobie nazwę zespołu

Sprint 2

Definition of Done zostaje takie samo jak w poprzednim sprincie.

Kryteria akceptacji
  • Samolot musi przelecieć 4 metry
  • Samolot musi mieć logo zespołu po obu stronach
  • Samolot musi mieć zapisaną na sobie nazwę zespołu
  • Samolot musi mieć wzór narysowany na górze skrzydeł

Sprint 3

Kryteria akceptacji takie jak w poprzednim sprincie.

Definition of Done

Samolot jest:

  • Zbudowany
  • Przetestowany
  • Może polecieć
  • Zaakceptowany przez PO
  • Zgody z nowymi kryteriami bezpieczeństwa – nie zawiera ostrych punktów

Punktacja

Załóżmy, że każdy zespół ma początkowy budżet (my przyjęliśmy 40 $). Za każdy zaakceptowany samolot (gdy liczba jest zgodna z estymatą) zespół zarabia +3 $. Za każdy zaakceptowany samolot ponad estymatę można policzyć +2 $. Jeżeli samolot nie zostanie zaakceptowany podczas demo (zespół nie koniecznie musi prezentować wszystkie zbudowane samoloty, jeżeli ma wątpliwości), naliczamy karę -3 $. Także za każdy samolot wyestymowany, ale niezrobiony, naliczamy -1 $. Można także dodać opłatę -1 $ za każdy zużyty arkusz papieru. Po każdym sprincie przelicz stan rachunku zespołu i narysuj graf na flipchartcie dla obu zespołów – uważam, że to przyjemna forma prezentacji.

Podsumowanie

Na koniec zabawy daj zespołom kilka minut, żeby zastanowiły się i przedyskutowały razem swoje obserwacje. Zwróćcie uwagę przede wszystkim na poniższe kwestie.

  • Co zespoły były w stanie usprawnić podczas trzech iteracji?
  • Jakie napotkały przykłady marnotrawstwa i jak udało się je usunąć?
  • Jak zorganizowali pracę – przez generalizację czy specjalizację?
  • W jaki sposób podejmowane były decyzje?

Fabryka papierowych samolotów – możliwe wariacje

Fabryka papierowych samolotów posiada swoje różne dostępne wariacje. W łatwy sposób można uczynić ją zarówno prostszą, jak i bardziej skomplikowaną.

  • DoD oraz kryteria akceptacji mogą być takie same dla każdego sprintu – sytuacja jest wtedy bardziej stabilna dla początkujących.
  • Demo można potraktować jako element pracy sprintowej – każdy samolot jest wtedy prezentowany bezpośrednio po ukończeniu. Ja osobiście wolę wersję z osobnym demo – wprowadza odrobinę więcej struktury i pozwala uniknąć chaosu. Z kolei druga opcja uczyni grę troszkę płynniejszą.
  • Punktacja – najprostsza opcja to zliczanie ilości zaakceptowanych samolotów. Można także od ilości zaakceptowanych samolotów odjąć te, które były zbudowane, ale nieprzetestowane i potraktować to jako wynik. Ja użyłem nawet bardziej skomplikowanej wersji (jak wyjaśniłem wyżej).
  • Ilość sprintów może się różnić – czym więcej sprintów, tym stabilniejsze dostarczanie i estymaty, ale nie planuj ich zbyt dużo – utrzymuj zainteresowanie i radość z zabawy!

Garść porad na zakończenie

Kilka porad zanim się rozstaniemy na dziś:

  • Kontroluj czas – możesz albo przypominać zespołom o pozostałym czasie ,albo umieścić gdzieś widoczny minutnik.
  • Przygotuj sobie obszar testowy – z oznaczonymi liniami dla 3 i 4 metrów – nie będziesz musiał mierzyć dystansu za każdym razem.
  • Bawcie (i uczcie) się dobrze!

Bibliografia

Gra nie została wymyślona przeze mnie. W sieci znaleźć można kilka wariantów. Ja zdecydowałem się na miks kilku z nich wzbogacone o przemyślenia własne. Kilka stron, które mogą być interesujące:

Artykuł w wersji angielskiej z 5 lutego 2020 roku możesz przeczytać na stronach: https://agile-togo.blospot.com oraz https://medium.com/@rafal.garbala

Zdjęcie: https://pl.freepik.com/

Więcej wpisów autora: Rafał Garbala

Rozgrzewka przed retrospektywą – wybrane techniki

Pewnie wiele razy zadawałeś sobie pytania: Jak przeprowadzić udaną retrospektywę? Jak ustrukturyzować...
Czytaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *