Książki na temat zarządzania projektami – top 7 pozycji

Książki na temat zarządzania projektami

Kiedy zaczynasz swoją przygodę kierownika projektu, zapewne jednym ze sposobów, po które sięgniesz, będą książki na temat zarządzania projektami. Jeśli jesteś już project managerem i chcesz się rozwijać, a także nadążać za branżowymi trendami, również książki na temat zarządzania projektami znajdą się w Twoim arsenale sposobów na rozwój. Rynek wydawniczy nie ułatwi Ci wyboru, ponieważ obfituje w wiele pozycji, które warto mieć w swojej bibliotece, dlatego dziś przedstawiam Ci wybrane przeze mnie i rekomendowane dla Ciebie książki z zarządzania projektami.

Coś dla Ciebie na start

Gdy ktoś mnie pyta o fachową literaturę na początek, to o książce Marcina Żmigrodzkiego “Zarządzanie projektami dla początkujących” usłyszy na pewno. Pozycja doczekała się aż 3 wydań, więc polecam najnowsze, z 2020 roku.

Jeżeli szukasz kompleksowego podręcznika początkującego project managera, to potężna dawka wiedzy przedstawiona w przystępnej formie w tej pozycji z pewnością Cię nie zawiedzie. To rekomendacja na początek Twojej przygody z zarządzaniem projektami, ale nie tylko. Warto sięgnąć też po tę książkę, żeby usystematyzować wiedzę. Pozycja ta w zgrabnej pigułce odnosi się do standardów PMBOK. Znajdziesz w niej wiele pojęć, o których autor wspomina i choć części z nich nie rozwija, daje Ci drogowskaz do dalszego zgłębiania istotnych zagadnień. Ponadto Marcin Żmigrodzki przedstawia szablony dokumentów, a także informacje na temat certyfikacji kierownika projektu. Po lekturze tej pozycji z pewnością Twój zasób projektowych pojęć wzrośnie.

Skuteczne techniki projektowe w jednym miejscu

“Instrukcja obsługi projektu to kolejna książka Marcina Żmigrodzkiego, która ukazała się w 2021 roku. Znajdziesz w niej ponad 100 technik i narzędzi, które ułatwiają pracę project managera, a część z nich traktować należy jako niezbędne.

Wszystko to z przykładami praktycznego zastosowania, podziałem na kategorie “ważne”, “przydatne” i “rzadko stosowane” oraz wyjaśnieniem, kiedy warto daną technikę zastosować, jak z niej skorzystać krok po kroku, a także jakie techniki możesz wykorzystać przed lub po oraz jakie są wobec niej uzupełniające. Pozycja obowiązkowa na półce każdego project managera. Sam autor nazywa ją leksykonem zarządzania projektami i ciężko się z tym nie zgodzić.

Naucz się tworzyć jakość

Jakość trzeba umieć stworzyć, a nie tylko ją sprawdzać. O tym jest książka “Jakość projektów informatycznych”. Dzięki niej zrozumiesz znaczenie testowania dla sukcesu projektu.

Autorka, Karolina Zmitrowicz, omawia podstawy testowania, przydatne metody weryfikacji i walidacji, podstawy tworzenia dokumentacji wyników i narzędzia Lean Software Development. Przede wszystkim uczy jak tworzyć jakość i włączać ją do projektów już na wczesnym etapie prac. To pozycja idealna dla tych, którzy chcą udoskonalić swoje produkty i zwiększyć grono zadowolonych klientów poprzez proaktywne podejście do procesów zapewnienia jakości. Z pewnością nie jest to typowa książka na temat zarządzania projektami, jednak nie jest ona skierowana tylko dla testerów, ale również dla kierowników projektów, ponieważ ich świadomość odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu wysokiej jakości oprogramowania.

Zbuduj projektowy zespół marzeń

W dobie rynku pracownika, zarządzanie zespołem deweloperów stanowi nie lada wyzwanie. Duża rotacja, coraz krótszy staż pracownika w firmie, tym samym w zespole projektowym, a także rosnące wymagania co do projektu, sprawiają, że project managerowie mogą poczuć się zagubieni, a nawet straceni, kiedy rozpada im się zespół.

Czy wiesz, jak to robić, aby zespół był zmotywowany, a projekt zakończył się sukcesem? Dzięki książce dwóch autorów, Mickey W. Mantle, Ron Lichty, “Programistami da się zarządzać. Zasady i narzędzia pomocne w zarządzaniu zespołami programistów” poznasz techniki, które pomogą Ci zbudować zespół odpowiedni dla projektu, angażować programistów, a także zwiększać ich efektywność. Dowiesz się również jak zarządzanie ma się do samoorganizujących się, zwinnych zespołów. Polecam szczególnie (choć nie tylko) tym project managerom, którzy pełnią również rolę kierownika liniowego lub people managera.

Jak dać klientowi to, czego potrzebuje?

No właśnie… Pewnie nieraz wpadł Ci w oko słynny mem, ilustrujący czego chce klient, jak rozumie to projektowy świat, a na czym finalnie się kończy (wpisz w Google: “komunikacja w zarządzaniu projektami huśtawka”). 

Jak uniknąć takiej sytuacji i stworzyć oprogramowanie na miarę potrzeb klienta? Z pomocą przychodzi Michał Bartyzel i jego książka “Oprogramowanie szyte na miarę”. Dzięki tej pozycji dowiesz w jaki sposób rozmawiać z klientem, aby usłyszeć czego rzeczywiście potrzebuje. Nauczysz się rozpoznawać wzorce i dopasowywać odpowiednie techniki do kontekstu rozmowy, poprowadzisz klienta od problemu do rozwiązania. Pozycja, która łączy świat analizy wymagań, biznesu i komunikacji przyda się każdemu project managerowi do współpracy z klientem przy definiowaniu zakresu.

Poznaj projektowych rebeliantów

Poznaj zarządzanie projektami poprzez niezwykłą historię. Powieść Gene’a Kim “Projekt jednorożec. Powieść o szansie w epoce przewrotów cyfrowych” wprowadzi Cię w świat wielkiej firmy, w której zawiłości biurokracyjne nie pozwalają na faktyczne działanie.

Grupa rebeliantów – zbuntowanych programistów i liderów biznesowych walczy o lepsze warunki pracy i prosperity dla swojej firmy. Książka porusza aspekty ważne dla organizacji, choć niewidoczne na co dzień – wpływ technologii na biznes, struktury potrzebne do podniesienia produktywności deweloperów, negatywne skutki długu technologicznego oraz złożoności systemów. 

Nie jest to w żadnym wypadku poradnik biznesowy. To studium przypadku, które zmusza do myślenia. Wnioski, które wyciągniesz po lekturze tej książki zostaną z Tobą na długo.

Im wcześniej zaczniemy….

… tym wcześniej skończymy? Niekoniecznie! Im wcześniej zaczniemy, tym mniej się spóźnimy. A skąd się biorą opóźnienia w projektach?

Marcin Dąbrowski rozłożył ten temat na czynniki pierwsze w książce “Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT”, odsłaniając wcale nieoczywiste przyczyny takiego stanu rzeczy, a także sposoby, działania w kryzysowej sytuacji. Z książki dowiesz się jak unikać niedoszacowania projektów w IT, opóźnień w realizacji, konfliktów w zespole projektowym, a także pomiędzy zespołami działami w organizacji – zespołem handlowym czy wdrożeniowym. Autor porusza też kwestię relacji z klientem, które często zostają nadszarpnięte w wyniku opóźnienia, a także kwestii formalnych wynikających z przekroczenia terminu. Zwraca też uwagę na to, że często opóźnienie staramy się zrekompensować kosztem jakości i uczy jak tego nie robić.

Sięgając po tę lekturę, poznasz wiele przykładów z własnej pracy autora, które mogą wyciągnąć Cię z niejednej projektowej opresji.

Jeśli Ty masz w swojej kolekcji lub na liście przeczytanych i wartych polecenia książek jakąś, która nie znalazła się w powyższym zestawieniu, podziel się w komentarzu.

Więcej wpisów autora: Karolina Jarocka

Co Ty wiesz o motywowaniu?

Po sesji Development Center odbytej w październiku 2014 roku, prowadzący asesor w...
Czytaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *